Wednesday, September 1, 2010

balik kampung..!

balik kampung,,
ooo....balik kampung...=)


2 september aku akan bertolak dari penang ke labuan. waaaa, tak sabar rasanya. hehe. akhirnya dapat jugak puasa di labuan tahun ni, bukan macam tahun lepas, sampai rumah malam raya. sayu je dalam kapal terbang malam raya, sampai rumah semua dah ready, tak dapat nak anyam sarung ketupat. tapi tahun ni, Insya ALLAH dapat anyam ketupat dengan ayah. ntah ingat ke tak cara nak anyam ketupat ne..hehe..

 teringat masa mula-mula belajar anyam ketupat dulu. masa form 4 kalau tak silap. suka sangat tengok mama dengan ayah anyam ketupat, macam best je, dari daun yang panjang jadi bungkusan. huhu. mula-mula memang tak jadi, tak macam ketupat langsung. hehe. standard la budak baru belajar kan. huhu. habis daun ketupat aku kerja kan. pastu mama marah, sebab rugi die cakap, die suruh aku pegi ambk daun yang tua dekat pokok, untuk belajar. maw sehari jugak la aku lanyak daun tue. at last jadi jugak. bile dah jadi tue happy nye aku je yang taw..hehe. kecoh satu rumah aku tunjukkan sarung ketupat aku, padahal daun nye dah lembik. haha..=p


sarung ketupat ne je yang aku taw buat. yang cantik punya, ape nama nya pun aku tak ingat. kalau suruh aku buat sarung ketupat sate ke, ketupat bawang ke, ketupat palas ke, memang aku fail..!=p

cakap pasal balik kampung ne, suma orang akan rasa happy kan. yela, jumpa family, raya sama-sama. tapi, dalam masa yang sama kita kena pikir jugak orang yang di perantauan tue. kesian dorang tak dapat balik raya. mesti sayu kan pagi raya tak bersama family, tapi semua untuk kejayaan masa akan datang jugak kan..huhu. macam kawan aku yang baru nak "fly" 7 september ne ke France. dua hari lepas tue raya. kalau aku la di tempat dia tak tahu la apa jadi, meraung kot pagi raya. huhu. semua kena tabah.

teringat masa zaman muda-muda dulu, seminggu lagi nak raya mesti pasang pelita dengan rumah kampung. lepas tue main mercun dengan bunga api dengan cousin-cousin. berlawan bunyi meriam la. hehe. tapi sekarang macam dah hilang suma tue. budak-budak sekarang dah tak berni dah nak buat benda-benda macam tue. pastu dalam berita pun saja je tunjuk kes-kes main mercun ne, nak bagi orang takut. dulu pun ade jugak yang putus tangan, tapi tak de pun keluar news. huhu..


                                             
rasa kejap je ramadhan kali nie kan. apa-apa pun kita masih berpeluang untuk mengejar nikmat ramadhan, jangan lalai..di kesempatan ne, aku nak minta maaf la pada semua kalau ade buat salah sepanjang korang semua kenal aku..=)


to my hubby yang tak balik raya, jang sedih yaa..nanti orang buat kuih raya banyak-banyak..=)

kepada yang lain-lain, hati-hati dalam perjalanan balik tue. jangan nak cepat sampai je especially yang drive tue. yang naik bas tue bukan korang yang bawak bas, korang tido je la..yang naik kapal selam terbang macam aku ne, jangan lambat pegi airport, nanti kena tinggal, tiket dengan I/C semua jangn lupa, nanti tak dapat balik..hehe...

 
SELAMAT HARI RAYA SEMUA..!!^_^

2 comments:

.fadheR. said...

nak cekodok cik siah plss :P selamat hari raya!

Naisya...... said...

ape barang order cekodok...hehe..selamat hari raya.datang rumah raya 1st..hehe..=p