Saturday, June 11, 2011

tahun 2

jeng jeng jeng...ada sapa sapa nak tahu result aku angkat tangan...?takde sorang pun..ok..terima kasih..tapi aku peduli apa,,aku tetap nak bagitau...hehe..;p

result bagi penutup tahun kedua aku di usm nie sangat sangat la memberansangkan...alhamdulillah..sepanjang empat semester pengajian dekat usm,,ini lah result paling bagus yang aku pernah capai...dah takde huruf C...ngeh ngeh ngeh..korang nak gelak pun gelak la..memang sebelum nie mesti ada C..dan yang selalu berada pada gred paling bawah ialah minor aku iaitu psikologi...fuh..!!minat memang minat..tapi bila bab exam nak muntah rasanya..dan semester nie pun masih sama..psikologi la yang paling bawah..tapi masih paras selamat..kenapa..?sebab untuk pertama kalinya aku pergi ke kuliah psikologi lebih dari 70%..hahaha.sebelum sebelum nie aku cuma datang minggu pertama dan minggu terakhir kuliah...ish ish ish...;p


alhamdulillah jugak paper BI pun dah habis..lepas nie kena fokus paper teras dengan minor lagi..untuk pengetahuan korang...cara pensyarah USM nie tanda paper sangat la tegas..jangan sesekali korang tulis balik apa yang dorang dah ajar..apa yang dorang nak korang pikir di luar kotak pemikiran..itu untuk kos aku je la...kos lain aku tak tau..maka,,nak dapat A sangat la susah..ada sorang pensyarah aku pernah cakap macam nie..

"markah paling tinggi saya boleh bagi ialah A-..A adalah untuk saya"

perghhh...bila aku dengar memang aku rasa paper dia aku takde harapan...tapi apa pun usaha tetap usaha kan..huhu..sepanjang aku di USM jugak aku belajar cara untuk buat study group...dulu masa sekolah orang selalu cakap buat study group tapi aku tak dapat nak bayangkan macam mana nak study dalam group..bila masuk u nie,,baru la aku tau yang kita memang tak boleh nak survive sorang sorang..kawan tue penting..cara aku senang...study group mesti tiga orang..tak lebih tak kurang..nanti jadi benda lain..hehe...


habis pasal result...nak cerita pasal adik adik lepasan STPM dengan matrikulasi nie...10 jun hari tue keputusan permohonan untuk USM dah keluar..aku pun sibuk la tanya junior junior aku sapa sapa yang dapat usm..nak kumpul kan budak budak KML dakat usm nie..huhu..sekali aku tanya,,takde sorang pun bagi jawapan positif..semua tak dapat..padahal result 3 pointer ke atas dan ada yang 4 flat..huhu


aku mula hairan..kenapa usm tak ambik dorang..apa lagi yang tak cukup..?apa yang usm mahu...?lama aku cuba cari jawapan..macam nak buat kajian pun ada...boleh jadi tajuk research master aku ni nanti..hehe..akhirnya aku dapat buat satu andaian..

USM sebenarnya nak tingkatkan kualiti pelajar nya..jadi dorang memang kurang kan pengambilan pelajar degree dan banyak kan pelajar master..sebab apa kurang kan student degree..?sebab USM nak 80% student yang masuk degree akan sambung master..jadi,,biar sikit kuantiti pelajar yang penting kualiti tinggi...disebabkan USM dah jadi Universiti Apex pertama Malaysia,,jadi USM diberi kepercayaan untuk memilih pelajar mereka sendiri untuk masuk ke USM..sebab tue pemilihan sangat rapi..


untuk menjawab kenapa student 4 flat pun tak dapat..kemungkinan bilangan pelajar yang layak untuk kos tue ramai dan dorang ada kuota sendiri untuk pilih..jadi,,kemungkinan kemungkinan tue boleh jadi faktor kenapa korang tak terpilih..

pendapat aku,,kepada yang tak dapat USM tue,,korang klik je butang rayuan tue..mana tau student yang dapat tolak tawaran sebab nak dapat kan universiti lain...pilih kos yang korang rasa sepadan dengan result...jangan mengharap terlalu tinggi sampai tak tercapai...rezeki korang tetap ada..dan jangan putus asa...keputusan UPU belum keluar kan...macam mana pun korang tetap akan masuk U kalau memang itu rezeki korang...tapi u mana tue terpulang la..apa pun,,jangan cepat rasa putus asa..perjalanan masih jauh...mungkin ada hikmah korang tak dapat USM..yang penting usaha dan tawakal...ok..??


dah dah,,banyak pulak aku membebel kan...hehe...selamat melangkah ke alam universiti ye adik adik..yang dah nak konvo tue..tahniah..aku setahun lagi..tak sabar..yeeeehaaaaaa....;)









p/s : duduk rumah 4 bulan buat badan aku mengembang...:-|

1 comment:

Lol said...

Boleh ke minor psikologi nanti master nk buat psikologi jugak?