Monday, March 7, 2011

jom buat bussiness..!

jeng jeng jeng..aku muncul lagi..haha..jom buat ayat skema jap..dalam arus permodenan ini, semakin ramai graduan yang menganggur dan tanam anggur dekat rumah tanpa mempunyai pekerjaan..hanya tahu menghabiskan beras beras yang ayah mereka beli..inikah yang kita mahu kan dalam kalangan masyarakat kita..?haha..


amacam,,korang ingat aku dah tinggal kan spm empat tahun dulu tak boleh buat karangan lagi..?haha..ok,,siyes..!macam yang aku cakap tadi,,sekarang student makin ramai...universiti makin banyak..kerja makin sikit sebab kan mesin mesin yang buat kerja..demand tinggi...so,,ape nasib kita sebagai pelajar..?huhu..

sebenarnya aku nak cerita sikit pasal bisnes kawan aku nie..kira macam part time la kan..bisnes die nie nama nya Pekan Topup and Services..ape yang aku tau serba sikit pasal bisnes die nie aku share dengan korang ek..dia bukak bisnes nie mula dengan mencari agen topup..alaaa,,yang macam korang selalu pegi kedai topup then apek cina tue cakap "kad topup talak,,topup masuk telus ada" (kad topup takde, topup masuk terus ade la)...haaaa,,yang tue la agen topup..


nak jadi agen nie senang je..korang laburkan duit then akan masuk la topup tue dalam henset korang..contoh rm30,,then dalam henset korang akan ade rm 30..so bila ada orang nak topup,,korang akan sms guna format format tertentu..lepas tue duit topup dari korang tue akan di transfer ke pembeli..let say aku nak maxis 5 ringgit..korang pun tekan sana tekan sini ikut format die,,pastu tet tet tet tet..masuk la rm5 ke no aku..tapi yang dipotong dalam kredit korang bukan rm5..tapi kurang..dalam rm4.90 macam tue la lebih kurang..huhu..

kawan aku nie orang yang cari agen topup..bukan die sebagai agen topup tue..selain tue jugak die buat bisnes lain..macam printing baju,,button batch,,banner,,banting macam macam lagi la.. kalau korang rasa macam nak buat kapel shirt korang ngan pakwe korang ke,,boleh la tempah dengan kawan aku nie...boleh bawak t-shirt sendiri atau dorang sediakan..terpulang la pada korang..

macam banner,,button batch,,banting semua tue pun korang boleh buat dengan dia..dekat u korang kan banyak kelab persatuan yang selalu buat event perabis duit korang tue..event event tue mesti nak promosi lebih kan,,so boleh la tempah banner kat mamat nie..hehe..


kedai die dekat pahang sebab mamat nie orang pahang...dekat pahang ofis kalau tak silap..kalau ade ape ape yang tak jelas korang boleh pegi page nie untuk tengok macam bisnes lain yang ade..hehe..

macam tue la lebih kurang bisnes kawan aku nie..macam menarik kan..kite jadi usahawan sendiri..tak payah nak keja makan gaji..huhu..tapi keja macam nie kena komitmen tinggi,,didiplin,,kena rajin..alaaaa,,dekat fesbuk kan ramai buat bisness tudung rambu ramba caca merba tue...yang tue pun bisnes yang boleh maju jugak,,so apa lagi,,jom ramai ramai buat bisnes sampai takde orang nak beli..haha..






p/s : apa jadi dengan tukang make up malam citra bayu...?tungguuuuuuuuuuuu~:p

No comments: