Thursday, January 13, 2011

cincin...

hola...sapa tak tau cincin tue apa..?kalau tak tau lepas nie ketuk bilik aku..aku kasi tunjuk korang cincin tue apa...hehe...nak kongsi sikit sejarah cincin nie..mitos atau fakta aku pun tak tau..layan je la..lecturer aku yang cerita kan..

masa cincin diwujudkan..nak decide la nie,,jari mana yang sesuai diletak kan cincin nie kan...maka yang mula mula menjawab si ibu jari..


"aku la yang ptut pakai cincin tue,,sebab aku ibu...dah la aku ibu,,besar pulak tue...dah besar,,pendek lagi...kalau di hiaskan dengan cincin kan cantik.."

si telunjuk pulak menjawab.."eh,,mana boleh..aku yang patut pakai cincin tue..sebab orang salalu tunjuk guna aku..so kalau pakai dekat jari aku...nak tunjuk pun nampak lawa je..."

jari hantu atau jari tengah pulak tak puas hati.."aku la yang paling layak..sebab aku di tengah tengah...kalau orang marah orang selalu angkat jari aku..maka bila ada cincin kan lawa..."

si jari kelingking pulak menyahut dengan suara yang comel je..."aku la yang terbaik pakai cincin tue..sebab aku kecik..comel..kalau aku pakai cincin tue kan lagi comel.."

jari manis tak cakap apa apa...biar kan je jari jari lain bergaduh...lepas di tanya kenapa jari manis tak cakap apa apa,,dia pun menjawab...


"aku tak seperti jari jari lain..bila orang tunjuk bagus orang angkat ibu jari..bila nak tunjuk something orang guna jari telunjuk...bila marah orang angkat jari tengah..jari kelingking pulak comel...aku tak tau nak bagi lasan apa supaya aku dapat pakai cincin tue.."

maka,,lepas si jari manis menjawab macam tue,,keputusan nya jari manis la yang dapat pakai cincin tue sampai la sekarang..hehehe...=p

tue hanya cerita...Rasulullah berpesan pada Saidina Ali bila hendak berkahwin dengan Saidatina Fatimah supaya memakai cincin di jari manis dan jari kelingking...jari tengah dan dari telunjuk ditegah kerana ia menyamai cara kaum Nabi Lut berhias..kaum Nabi Lut adalah kaum yang dilaknati oleh Allah kerana derhaka...


untuk lelaki,,cincin emas sahaja yang dibenarkan dan wanita cincin emas...kalau suasa..?suasa jugak haram sebab dalam nya ada campuran emas...emas putih..?nama pun sudah terang terang ada perkataan emas,,maka hukum nya sama dengan emas kuning..

menulis sesuatu pada cincin...macam trend sekarang kan ukir sesuatu pada cincin..mengikut hukum adalah harus..sebab Nabi Muhammad pernah membuat cincin perak dan mengukir Muhammad Rasulullah pada cincin tue..sebaik nya kita menulis sesuatu yang baik pada cincin tue macam zikrullah..


memakai cicncin sebelah kiri adalah lebih baik...tapi tak jatuh hukum makruh kalau kita pakai sebelah kanan...yang lebih afdal kita pakai cincin di jari kelingking seterusnya baru jari manis..

tue la anatar info pasal cincin yang aku dapat dari sini dan sini..harap dapat bagi info pada kita semua..=)






p/s : tak sah pegi kelas tak pakai cincin...macam tak lengkap...=p

No comments: