Friday, January 14, 2011

madu itu manis..

sapa tak kenal madu..?alaaaaa,,madu yang manis warna kuning keemasan tue...sedap kan..manis je...

nie la madu..
tapi hari nie aku bukan nak cakap pasal madu nie...aku nak cakap pasal madu yang satu lagi...senang cakap poligami....haaaa,,,topik panas nie...hehehe...

kaum perempuan,,sanggup kah anda dimadukan...?sapa sanggup angkat tangan...hehehe..aku..?tak sanggup la aku...prinsip aku buat masa nie,,kalau la si dia ada orang lain yang dia anggap dia sayang...aku akan mintak dia buat pilihan...aku atau orang tue..aku tak nak dia nampak tamak di situ...nak dua dua..melampau...huhu..


bayang kan...masa bercinta atau omputih cakap couple kan,,si dia dah buat hal..pasang skandal sana...skandal sini..boleh kata lima belas negeri di malaysia nie tiap satu negeri dia ada skandal...sanggup korang nak hidup dengan dia sampai mati..?tue belum kawen,,kalau dah kawen apa la nasib korang dan anak anak...ish,,takut bila pikir...

memang,,aku setuju bila ada yang cakap dia sayang sangat kat mamat tue..tapi cuba pikir,,korang bagi 300% sayang korang tapi dia bahagi dua,,tiga,,empat untuk bini bini dia yang lain...lepas tue cuba bayangkan dia dengan bini bini dia bermesra macam dia dengan korang..arghhh...dush dush dush..!!


sebab tue wanita yang sanggup bermadu dengan redha dijanjikan payung emas di akhirat kelak...betapa di sanjung nya wanita ini...tapi,,,kuat kah iman kita nak menanggung semua itu...jangan separuh jalan menyesal sudah...huhu..

ok,,kita tengok dari perspektif yang lebih dalam okey...islam membenarkan lelaki berkahwin lebih dari satu adalah untuk bagi peluang kepada kaum wanita mendapat tempat perlindungan,,kasih sayang dan nafkah...kan aku dah pernah bagitau..kadang kadang rezeki tue datang dari isteri dan anak anak...so kalau isteri dua,,tiga,,empat,,,maka rezeki pun berganda ganda la..?huhu...


bayang kan jika poligami tak di benarkan dalam islam..kita jangan pikirkan nasib bermadu,,tapi cuba letak kan kita di tempat wanita yang tak bersuami...haaa...sayu je kan...lelaki dah semakin kurang di dunia nie..apa lagi lelaki soleh..so mari lah kita buka minda,,buka hati terima poligami....ece..!haha..

ada kata kata dari satu artikel yang aku baca mengatakan macam nie.."Apakah nasib isteri jika Islam tidak membenarkan poligami, sedangkan suami ‘hendak’ sesuatu yang tidak mampu dipenuhi oleh isteri. Antara kehendak itu ialah kecantikan, ingin zuriat, status, isteri tidak mampu menjalankan tanggungjawab dan sebagainya. Suami terpaksa membuat pilihan sama ada terus bersama isteri yang tidak mampu memenuhi keperluan atau menceraikan isteri dan kemudian mencari wanita lain."

maknanya kita belum cukup sempurna untuk tunaikan tanggungjawab sebagai seorang isteri...maka apa salah nya bagi peluang pada suami untuk berkahwin lain bagi memenuhi keperluan yang kita tak mampu tadi..huhu..


dalam poligami,,yang paling penting bagi lelaki ialah adil..jangan ingat perkara nie senang..lelaki selalu cakap dia boleh berlaku adil bila berkawen lebih dari satu,,,tapi bila tiba masa,,walau pun kecik tetap dianggap tidak adil..bukan je duit,,harta,,nafkah yang kita perlu adil..itu yang jelas di mata kita..tapi hati...?hati pun kena adil pada isteri isteri kita..perasaan sayang pada semua isteri tue kena sama...mampu ke..?tanya lah hati masing masing wahai kaum lelaki..hehe..


tue la serba sikit maklumat tentang poligami..terpulang pada korang nak menilai..sama ada korang rela dimadukan atau tak...sama ada korang mampu berlaku adil atau tak..pandangan aku tetap sama...pilihan di tangan si dia..aku tetap tak sanggup dimadukan...huhu...






p/s : puan awak,,,pikir elok elok nye...=p

2 comments:

mizs.aen said...

suke2...nampak tak sy angkat 2 tangan seploh jari ni....weeeee~~~~

boho (ボホ) said...

...sy tidak kisah d poligami, apatah lagi brmain polisentri ngan madu2 sy nnt, awww, :P