Sunday, April 3, 2011

komunikasi..

ok,,straight to the point ok...hari nie aku nak cakap pasal komunikasi je..

first,,komunikasi dengan pasangan bercinta..tak kisah la korang bercinta sesama jantina ke,,lain lain ke...ape yang penting...komunikasi..huhu..korang jangan ingat pasangan korang tue ada ilmu yang boleh baca ape dalam kepala hotak korang tue..dia pun manusia jugak..cuba la bagitau ape yang korang rasa..kes nie selalu berlaku pada perempuan atau wanita wanita yang ada pasangan..tengah tengah bergurau manja tiba tiba korang diam..yang mamat nie pun jenis bebal..tak tau kenapa korang diam kan..dia pun tanya sampai berbuih mulut tue keluar perkataan "kenapa"..yang korang nie pulak terus kan berdiam...dalam hati bercakap,,pikir la sendiri...wei,,tak tercapai akal mamat tue nak pikir..huhu...so,,bagitau la..komunikasi tue penting..bila dia dah tau baru la dia boleh pujuk..ye dak..?


kedua,,pasangan suami isteri...andai kata si isteri asal johor,,si suami asal kedah..kan jauh tue..si isteri dah plan baik punya dengan ipar duai nak kumpul ramai ramai dekat johor raya nanti..bila dah dekat dekat raya tue si isteri pun hint hint la laki dia.."bang,,raya tahun nie kita raya mane ek..?"..si suami dengan selamba badak cakap raya kedah..macam satu arahan mandatori..terus isteri diam..nak lawan tak berani...haaa,,kan konflik tue..si suami nie cuba la tanya pendapat isteri..."ok tak kalau kita raya di kedah tahun nie"..haa,,baru la si isteri tue berani bagi pendapat..kan ke itu komunikasi..hehe...

pensyarah aku pernah cakap macam nie..."isteri diam,,suami paham benda lain..dah bagi benda lain.."haaaa...pandai pandai la korang serap dalam kepala korang...haha..


situasi ketiga,,kawan...kawan nie kes lain sikit bagi aku..akui seboleh bolehnya nak jaga hati kawan..kalau pun aku ada kecik hati dengan dia,,mesti aku takkan bagi tau...kalau aku marah sangat pada dia..aku akan diam..paling lama sehari..huhu...tapi pernah kes aku gaduh dengan kawan time sekolah sampai kami berdua demam serentak...huhu..kadang kadang kita tak sampai hati nak sampai kan apa yang kita tak puas hati pasal kawan kita..sebab dia kawan..lain..tapi,,kalau lah aku ada buat salah dengan kawan aku dan aku dapat detect dia diam or tak tegur aku,,aku terus sedar aku dah buat salah pada dia..aku sedaya upaya cuba baiki keadaan..aku seorang yang sangat susah untuk mintak maaf..so,,perkataan maaf untuk kawan susah sangat aku nak sebut..jadi,,jalan terbaik aku buat la apa saja janji dapat cover salah aku..huhu..komunikasi dengan kawan memang lain..:p


komunikasi dengan parents pulak...aku pasti korang mesti hormat parents korang kan..lets say,,korang nak sangat kamera DSLR nikon N90 tapi tak tau macam mana nak bagitau ayah korang pasal tue..takut usul akan di reject oleh sang ayah...huhu..korang pun ambik jalan selamat..bagiatu mak mintak mak sampai kan pada ayah...ish,,buruk perangai la korang...tapi tue pun cara komunikasi..hehe...selalunya bila dengan parents komunikasi kita lebih sopan walaupun parents kita sporting habis kan...:)


dah dah,,aku rasa nak tukar kos pegi komunikasi la lepas nie..haha...apa apa pun,,komunikasi penting dengan orang sekeliling...jangan diam nanti orang cakap sombong...senyum pun satu komunikasi...senyum,,tak perlu kata apa apa..:)

No comments: