Tuesday, April 26, 2011

tungku bersalin..?

hola..hari tue mak aku telefon tanya kabar,,ape punye anak la,,mak yang kena telefon..haha..tak kesah la..mak aku pesan jeruk dari penang bawak balik labuan..aku dah jenuh pikir macam mana aku nak beli sebab aku takde masa lepas exam tue..tak pe lah,,nanti aku usaha kan..hehe..


tengah tengah sembang dengan mama,,aku pun cerita la pasal ad makcik jual tungku..

"ma,hari tue ade makcik jual tungku letrik..macam bantal..harga RM25 je....."


belum habis aku cakap mak aku dah menyampuk..

"hahahaha,,hai,,yang nak beli tungku tue nak buat ape...?dah nak beranak ke pun..terkejut beruk mama dengor nye nie..haha.."

aku terkedu..!

"hahaha,,takde la,,orang cakap je nak beli..senang,,,boleh ready  ready..tak pun nak beli kan mama tungku tue..haha.."


mak aku tak habis habis bahan aku pasal tungku tue...rasa menyesal pulak cakap dekat dia..haha..seingat aku dulu,,masa mak aku berpantang lepas beranak kan adik aku,,mak aku mesti bertungku..pakai batu sungai...letak atas api setengah jam lepas tue lapik dengan daun ape ntah baru lapik lagi dengan kain..mak aku punya tungku banyak...dekat kaki,,dekat perut,,dekat lengan..mana mana lagi lah..aku pun tak ingat..

tapi zaman sekarang senang je kan..dah ada tungku elektrik..tak payah susah susah nak pegi sungai ambik batu..haha..jom aku cerita sikit pasal tungku nie..


menurut sumber yang aku dah baca..tungku elektrik nie diperbuat dari kain fabrik berkualiti tinggi untuk luar nya..dalam pulak ada cecair anti kuman plus herba plus air..so dijamin bersih la...cara guna pulak,,sambung kan wayar tungku tue dengan elektrik dalam 5 minit..sampai lah lampu yang ada pada tungku tue terpadam..lepas tue dah boleh guna..kepanasan nya pulak boleh tahan sampai dua tiga jam..fuuuyooo..!!

macam macam warna..
kegunaan pulak untuk yang berumur 12 tahun ke atas..sesuai untuk wanita lepas bersalin,,boleh kurang kan senggugut,,buang angin,,lancar kan peredaran darah,,panas kan badan,,kurang kan lenguh lenguh badan dan yang paling penting boelh memecahkan lemak..tue la yang aku mau sebenar nya..haha...


nanti kalau jumpa aku nak beli la satu..untung untung boleh promote dengan kawan kawan mak aku yang tak habis lagi nak beranak tue..tak pun untuk mak aku..mana tau kan..dah mintak jeruk penang..macam ada makna je..hahaha..!;)







p/s : tak sabar nak ambik i/c baru...:p

No comments: