Friday, July 22, 2011

kecil vs besar

salam..tiba tiba teringat kenangan zaman kecik kecik..masa tue comel je kan main masak masak..kawen kawen..takde pun playstation macam zaman sekarang..tapi masa budak budak la kita cipta banyak pengalaman...


masa zaman aku dulu,,tengah top pasal kasut roda..alaaa,,korang mesti kenal kan..aku ingat lagi hadiah besday aku masa umur tujuh lapan tahun kalau tak silap..parents aku bgi hadih benda nie...warna hijau kalau tak silap..dua tiga hari test main dalam rumah...pegang dinding..macam budak baru belajar je..bila dah pandai main pulak dekat jalan ber-tar..lama lama makin laju..jatuh calar calar luka dagu tue perkara biasa...haha..


lepas tue di beli kan pulak basikal..macam biasa mula mula roda tiga di belakang..lama lama merempit dalam kawasan perumahan..haha...takde nak pikir ape masalah..paling berat pun masalah sakit badan sebab jatuh..

kadang kadang aku pikir,,jadi kanak kanak lagi senang dari dewasa..duduk depan tv tengok kartun dari pagi sampai malam...bukak fesbuk main game..ape ade hal..tapi makin besar makin banyak masalah kita pikir..


masalah study yang makin berat..masalah nak cari pasangan hidup yang sesuai..masalah nak kumpul duit kawen..masalah anak anak yang banyak permintaan..masalah dengan bini..masalah dengan laki..macam macam masalah la..

korang rasa budak budak kecik tue ade pikir tak masalah abang kakak dorang.."macam mana aku nak tolong kakak aku kumpul duit nak kawen nie ek"..jangan harap la...yang korang nie jenuh pikir masalah adik adik yang degil tak nak belajar kan..hehe..bila orang sekeliling kita ada masalah..sekurang kurang nya mesti kena tempias dengan kita kan..jadi paling kurang pun kita akan pikir pasal dorang..tue belum campur masalah sendiri lagi..hurmm...


aku ada satu perangai yang mungkin orang tak suka..tapi perangai nie jugak aku tak dapat nak buang..ego..!aku jenis yang sangat ego terhadap orang yang lebih muda dari aku..lets say la aku ada masalah dengan sorang adik nie..aku pun bagi nasihat la dengan cara yang sangat berhemah..lepas aku tegur tue,,orang yang lebih muda dari aku nie mula tak nak bertegur sapa dengan aku..mula nak tarik muka..jadi sebagai orang yang lebih tua..aku takkan tunduk kan ego aku buat kali kedua semata mata nak bertegur sapa balik..biar la sampai tujuh lapan tahun aku takkan tegur selagi dia tak tegur aku..kenapa mesti aku mengalah kalau bukan aku yang mula..jadi,,jangan salah kan aku kalau hubungan tue jadi renggang..aku tetap takkan mula kan apa apa tindakan dulu..


pernah tak korang pikir apa kehidupan korang lepas nie..memang la kita hanya merancang..dan of coz rancangan kita tue takde cacat cela..yang pasti ujian Allah ada di mana mana kan...untuk capai matlamat kita macam macam dugaan kita kena lalui..aku belum sedia nak lalui alam pekerjaan bila aku tengok orang orang yang dah bekerja makan rasuah..dapat kemewahan dengan cara yang salah..aku pun belum bersedia nak masuk alam perkahwinan bila tengok suami isteri bercerai berai anak huru hara..suami isteri gaduh baling periuk belanga depan anak anak..suami isteri tak tegur sapa duduk satu bumbung...dan konfem aku tak sedia nak ada anak bila tengok keadaan sosial sekarang...takut anak anak aku jadi mangsa gaduh aku laki bini..


umur aku sekarang memang tak dapat nak jangkau pikiran orang yang dah berumur 50 tahun..tapi aku rasa aa yang orang umur 50 tahun tak rasa di umur aku...aku rasa macam mana seronok nya jadi student degree yang boleh study selesa dekat lebri..aku rasa macam mana ketagih nya dengan internet..mati kutu bila internet takde dua hari..aku pun rasa seronok bila dapat shopping baju raya tiga empat pasang..

tapi...aku jugak rasa sedih bila orag yang aku harap faham keadaan aku tak boleh nak faham aku..aku jugak sedih bila apa yang aku harap kan hari hari demi kebaikan tak dapat aku rasa..aku jugak sedih bila semua gelak tawa masa seronok dilupakan..


jadi...kita semua rasa benda yang lain..adik adik kita maybe tak rasa makan eskrem batang 20sen patah guna lutut..kita pulak maybe tak rasa main kereta control sampai habis bateri..mak ayah kita maybe tak rasa nak main game dekat fesbuk sampai level 70..kita pulak tak rasa nikmat belanja duit gaji untuk anak anak...apa yang kevcil pasti akan membesar...hargai apa yang kita ada sekarang sebelum kita menyesal di hari tua...setiap hari tue berharga untuk kita semai kasih sayang untuk semua orang...:)






p/s : tak sabar tunggu weekend..;p

No comments: